zippm2

Hur ska den eldrivna modell se ut som kan konkurrera med den typ av konstflygningstrainer som har varit så vanlig under mycket lång tid tillbaka? Den trainern, hade .40 metanolmotor och hade en spännvidd på ca 120-130 cm och vägde ca 1,5 – 2,5 kg. Tja, kanske som ZIPP Magnum, som jag ska berätta om här nedan.

Jag begränsar mig nästan alltid till modeller som man får bygga själv från en traditionell byggsats eller på lösvirke efter ritning. Va? Har författaren aldrig hört talas om ARF-modeller? Där finns ju en uppsjö av sådana trainers!

Jodå, det vet jag mycket väl, och jag lämnar den typen av plan med varm hand till den kapitalstarka massindustrin! Jag pratar istället om modeller som som man har förmånen att få bygga själv, välja färger och dekoration efter egen önskan och som inte ser ut som hälften av de andra modellerna på RC-fältet. Som man kan reparera för att man känner till precis hur den är uppbyggd. Och som är byggt i material som man faktiskt kan köpa i de flesta hobbybutiker.

Lever än

Och tro inte att byggandet av modeller hemma i hobbyhörnan är utdött! Jag märker det själv på mängden av frågor jag får via e-post om bygge av RC-modeller och min försäljning av ritningar, som efter en svacka faktiskt börjar ta fart igen.

ZIPP Magnum finns i en laserskuren byggsats i tunn plywood, men det är egentligen inte det som de flesta byggare vill ha, upptäckte jag efter en tid. Därför har jag tagit fram en ritning efter vilken man kan bygga själv och så småningom ska det komma en traditionell balsabyggsats till modellen.

Drivlinan

Du kan utrusta planet med drivsystem i många varianter. Jag använder nästan alltid Turnigy eller AXI motorer så har du någon annan så försök jämföra med nedanstående data.

Alla exempel ovan utom 3530C (max 3 celler) kan köras med 3- eller 4-cells LiPo ack, 2000-3000 mAh kapacitet. De bägge senare alternativen med 4-cells LiPo förvandlar planet till en raket i stigningen – men det finns ju trottel….

Försiktighet anbefalls

Det går också att köra ovanstående motorer med större propellrar, men där har jag den uppfattningen att då hamnar man ofta nära motorernas maxvärden och kan få problem med hög strömbelastning och onödig värmeutveckling både i motor, fartreglage och LiPo. ”Better safe than sorry” som engelsmännen säger. Jag har flugit alla varianterna ovan utan att ha någon kylning på fartreglage och LiPo. Motorn är ju monterad ”utomhus” och har ju effektiv kylning genom detta och jag har aldrig haft några bekymmer med värme i motorns lindningar.

Trottelhanteringen betyder mycket när man flyger el och vill vara aktsam om drivsystemet. Att som med metanolmotor köra på fullgas hela flygpass är inte lämpligt med el och är för övrigt en styggelse med alla typer av plan. Vacker konstflygning med gasavdrag så motorn ”vilar” mellan manövrarna är något som tilltalar både ögat, örat och plånboken!

Hur bygger man ZIPP Magnum och hur beter sig planet i luften?

Vi börjar med en byggbeskrivning:

Kroppen

Flygegenskaper

Den här modellen fick väldigt speciella flygegenskaper – mycket bättre än förväntat! Vingen är ju alldeles rak och har tunn, halvsymmetrisk och laminär vingprofil. Den borde egentligen vara snabb att klippa och gå i spinn, men det blev tvärtom! Zipp Magnum är faktiskt svår att få att vika sig och man måste dra på gas och hålla både skev och sida så långt det går för att få planet i spinn. När man släpper spakarna går den genast ur spinn.

Hastighetsområdet är mycket stort. Uppskattningsvis gör planet ca 130-150 kmh med den största motorn och 4 cellers LiPo men kan saktas ner till ca 10-20 kmh utan att planet klipper. Vi har ofta denna blåsiga vinter landat planet rätt ner som en helikopter i ca 5 m/sek motvind!

Laminär

En aerodynamisk egenskap som du lätt kan konstatera själv är att ZIPP Magnum har s k laminär vingprofil. Det betyder att största tjockleken på vingprofilen är förskjuten bakåt - ligger nästan på mitten av vingen. Det gör att planet blir snabbt i förhållande till motorstyrkan och att det "skär genom luften som en kniv". Detta förutsätter dock att du har en jämn och fin yta på vingens klädsel och att du slipat balsaplankningen så att det inte finns kanter eller åsar som sticker upp. Tänk på detta när du bygger.

Inte 3D!

Det går att göra alla vanliga konstflygmanövrer med Zipp Magnum utom hovring. Knife edge går också om man bara ser till att ha rejält sidoroderutslag. Det här är ju en modell som ska kunna ersätta en normal .40 konstflygtrainer och inte en 3D modell!


ZIPP Magnum

ZIPP Magnum är egentligen en förstorad ZIPP (http://www.gardstad.se/zipp/zipp.htm) med alla mått multiplicerade med 1,24. Spännvidden blir då 110 cm och vikten kring 1 kg med t ex TURNIGY C3542-1000 motor och 4-cells, 2,5 A LiPo ack.

Zipp Magnum kan också göra manövrer som Zipp inte kan, t ex spinn, stall turn och annat som kräver sidoroder. Prototypen kan till och med flygas knife-edge.

Flygegenskaperna är i övrigt i stort sett lika på de båda planen och båda kan flygas mycket sakta. Båda kan också hopsatta fraktas i ett normalt bagageutrymme till en bil. Det var ett av målen för konstruktionen.

TP

Tyngdpunkten på ZIPP Magnum är inte särskilt kritisk, men bör ligga ca 8 cm från framkanten på vingen.


Roderutslagen att börja med bör vara: Höjdrodret 2 cm totalt utslag mätt mitt på, Skevrodren 3 cm totalt utslag mätt vid inre änden, Sidorodret kan vara 4 cm totalt utslag mätt på rodrets bredaste del.
Lycka till!